Jak dobrze napisać referat – krok po kroku

Chyba każdy z nas chociaż raz w życiu pisał wygłaszał referat. Jest to popularna forma zdobycia dodatkowej oceny zarówno w szkole, jaki na studiach. Coraz częściej zdarza się również, że musimy je napisać i wygłosić w pracy. Jednak gdy robimy to po raz pierwszy, to czasem nie wiemy od czego zacząć. Wówczas szukamy pomocy w książkach czy tez w internecie. Warto więc raz na jakiś czas przypomnieć sobie na czym polega napisanie takiej formy wypowiedzi. Dzisiaj pomożemy Wam to zrobić.

Referat krok po kroku

Przede wszystkim warto pamiętać, że referat to naukowa forma wypowiedzi, która z założenia powinna zostać wygłoszona, dlatego też jej odczytanie nie powinno trwać dłużej niż kwadrans. W trakcie pisania warto używać krótkich i treściwych zdań napisanych w stylu naukowym. Z racji tego nie przedstawiamy w nim własnych opinii ale naukowe fakty, które warto podkreślić sformułowaniami typu: „warto zwrócić uwagę na…”. Tekst powinien być zawsze zrozumiały dla odbiorcy i warto o tym pamiętać. Najdłuższą częścią tekstu powinna być oczywiście część zasadnicza traktująca o problemie, który poruszamy. Jednak to tylko słowa, zanim przejedziemy do napisania własnego tekstu warto zapoznać się z kilkoma przykładowymi referatami. Oczywiście w dobie internetu nie musimy przekopywać w tym celu sterty książek. Wystarczy wpisać do wyszukiwarki internetowej odpowiednie hasło, na przykład referat przykłady a w kilka minut będziemy mieć cała listę referatów, które przykują naszą uwagę.
Pamiętajmy również, ze referat powinien mieć określoną konstrukcję, dlatego warto trzymać się kilku zasad: rozpoczynamy zawsze od wstępu, w którym prezentujemy przedmiot naszych rozważań, następnie warto przedstawić plan naszej wypowiedzi, a także najważniejszych autorów poruszających ten temat (oczywiście powinniśmy również korzystać z ich prac), następnie przechodzimy do głównej części naszej wypowiedzi oraz do podsumowania. Pamiętajmy, ze taka konstrukcja naszej wypowiedzi jest łatwo przyswajalna przez naszych odbiorców.

 

You may also like...